top of page

Budowa metra na Bemowie a zmiany w kursowaniu tramwajów



Z powodu intensywnych prac związanych z budową linii metra M2 na Bemowie, od jutra, to jest środy, 19 marca, aż do czwartku, 20 marca, nastąpią znaczące zmiany w kursowaniu tramwajów. Pętla tramwajowa Osiedle Górczewska zostanie całkowicie wyłączona z ruchu. W związku z tym, tramwaje linii 10 i 28 będą kursować po zmienionych trasach, docierając jedynie do pętli Koło.


Wspomniane utrudnienia są bezpośrednio związane z kluczowym etapem budowy metra, a mianowicie z drążeniem tuneli pomiędzy nowo powstającą stacją Lazurowa a istniejącą już stacją Bemowo. W tym czasie tarcza drążąca tunel metra będzie przechodzić przez strefę wzmocnionego gruntu, a następnie rozpocznie drążenie tunelu w kierunku komory demontażowej przed stacją Bemowo.


Bezpieczeństwo prac priorytetem


Decyzja o wyłączeniu pętli tramwajowej Osiedle Górczewska jest podyktowana przede wszystkim kwestiami bezpieczeństwa. Budowniczowie metra muszą mieć możliwość precyzyjnej kontroli stanu technicznego torowiska pętli tramwajowej w momencie, gdy tarcza drążąca tunel metra będzie „wychodzić” z budowanej stacji Lazurowa w kierunku stacji Bemowo. Tarcze TBM, które rozpoczynają drążenie na stacji, muszą najpierw przebić się przez jej korpus.

Miejsce, w którym tarcza opuści stację, zostało specjalnie zabezpieczone poprzez iniekcje wstrzykiwane w grunt pod wysokim ciśnieniem. Te iniekcje, po osiągnięciu odpowiedniej wytrzymałości, tworzą szczelny blok, zwany „plug out”. Ten blok ma za zadanie zabezpieczyć zarówno tarczę, jak i grunt znajdujący się bezpośrednio nad nią w trakcie wychodzenia z korpusu stacji. Przejście tarczy TBM przez plug out i jego opuszczenie wymaga niezwykle dokładnej kontroli oddziaływania maszyny na torowisko pętli tramwajowej. Te prace są absolutnie niezbędne do pomyślnego zakończenia ostatniego etapu drążenia tuneli metra na Bemowie.


Nowa infrastruktura na Bemowie


Na Bemowie powstaje ostatni odcinek drugiej linii metra w Warszawie. W ramach tej inwestycji zostaną oddane do użytku trzy nowe stacje: C3 Lazurowa, zlokalizowana w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów, która powstaje przy skrzyżowaniu ulic gen. L. Rayskiego i Szeligowskiej, oraz C1 Karolin, wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną również podziemne tory dojazdowe do budowanej stacji techniczno-postojowej. Ta nowa infrastruktura umożliwi kompleksową obsługę taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Dodatkowo, w ramach tego przedsięwzięcia, zostaną wybudowane dwie wentylatornie.

Ten trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią większego projektu pod nazwą „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Całkowita wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 PLN, a dofinansowanie unijne wynosi 1 125 000 000,00 PLN.


Źródło zdjęcia: Metro Warszawskie Sp. z o.o.



Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page