Centralny Port Komunikacyjny wyłania wykonawcę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi
- Marek Zioła
- 11 kwi
- 2 minut(y) czytania

Przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi został rozstrzygnięty przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Spółka wybrała ofertę konsorcjum budowlanego PORR, która opiewa na kwotę 1 mld 761 mln zł netto. Inwestycja jest częścią kluczowej linii kolejowej nr 85, stanowiącej element kolejowego „Y”, która połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią do 2032 roku, a następnie umożliwi uruchomienie połączeń KDP do Wrocławia i Poznania w 2035 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest jeszcze w tym roku.
Rozstrzygnięty przetarg obejmuje budowę tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z niezbędną infrastrukturą. Wybór oferty konsorcjum PORR był podyktowany najwyższą oceną komisji przetargowej, która uwzględniła cenę (70% kryteriów) oraz doświadczenie i kompetencje zespołu (30% kryteriów). Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreśla strategiczne znaczenie inwestycji dla regionu łódzkiego oraz jej wpływ na skrócenie czasu podróży między największymi polskimi miastami. Tunel dalekobieżny CPK ma umożliwić przejazdy pociągów z prędkością do 350 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Inwestycja jest koordynowana z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni komunikację wewnątrz Łodzi.
Szczegóły przetargu i planowane prace
Proces wyłonienia wykonawcy trwał od grudnia ubiegłego roku, a specyfikacja warunków zamówienia liczyła około 2000 dokumentów. Spółka CPK otrzymała około 1000 pytań dotyczących przetargu. Podpisanie umowy z konsorcjum PORR planowane jest jeszcze w tym kwartale, a wykonawca będzie miał 48 miesięcy na realizację inwestycji. Data rozpoczęcia prac budowlanych zależy od ewentualnych odwołań od wyniku przetargu, jednak założenia są takie, że prace ruszą jeszcze w tym roku. Tunel CPK w Łodzi, drążony tarczą zmechanizowaną TBM, będzie miał średnicę około 14 metrów i długość około 4,6 km. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy drążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg tunelu przez centrum Łodzi, pod gęstą zabudową, stanowi wyzwanie realizacyjne i wymaga zastosowania zaawansowanych rozwiązań asekuracyjnych.
Bezpieczeństwo i zaawansowanie inwestycji
Dr Filip Czernicki, prezes CPK, podkreśla, że priorytetem jest maksymalne bezpieczeństwo mieszkańców Łodzi podczas drążenia tunelu. Spółka zleciła dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków na trasie tunelu, aby zapewnić najwyższe standardy realizacji projektu. Wykonawca, już na etapie projektu wykonawczego, będzie zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych. W ramach przygotowań do budowy tunelu, CPK wyłoniła firmę Albraco, która przeprowadzi około 70 dodatkowych analiz i badań budynków na trasie tunelu. Przygotowana zostanie między innymi dokumentacja aktualnego stanu technicznego nieruchomości oraz przeprowadzone zostaną badania nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji. Ekspertyzy będą zawierały zalecenia dotyczące zabezpieczeń lub napraw budynków. Inwestycje CPK w Łodzi są jednymi z najbardziej zaawansowanych projektów kolejowych spółki. Trwają prace przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a w maju mają zakończyć się roboty przy budowie komory startowej Retkinia. Rozpoczęła się również realizacja komory odbiorczej Fabryczna.
Znaczenie tunelu dla regionu i kraju
Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym KDP, a szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaplanowano na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Trasa poprowadzi dalej na zachód, w stronę Sieradza, gdzie nastąpi rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK w Łodzi jest elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza UE w ramach sieci bazowej TEN-T.
Źródło zdjęcia: Centralny Port Komunikacyjny
Comments