Centrum Utrzymania Taboru w Skarżysku-Kamiennej świętuje dwa lata działalności
- Marek Zioła
- 2 kwi
- 2 minut(y) czytania

Nowoczesny kompleks serwisowy POLREGIO w Skarżysku-Kamiennej, który niedawno obchodził drugą rocznicę swojego otwarcia, osiągnął imponujący wynik, wykonując niemal 3 tysiące przeglądów i napraw pojazdów kolejowych. Centrum to, wyposażone w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, stało się kluczowym elementem infrastruktury kolejowej w południowo-wschodniej Polsce.
Dyrektor Świętokrzyskiego Zakładu POLREGIO, Robert Zaborski, podkreśla, że głównym celem działalności centrum jest minimalizacja kosztów przy jednoczesnym podnoszeniu efektywności przeglądów i napraw. Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania zastosowane w zakładzie w Skarżysku-Kamiennej umożliwiają realizację tych założeń. Sprawne i profesjonalne przeglądy taboru przyczyniają się do zwiększenia dostępności transportu publicznego w regionie.
Działalność i możliwości Centrum Utrzymania Taboru
Centrum Utrzymania Taboru (CUT) w Skarżysku-Kamiennej, uruchomione pod koniec marca 2023 roku, zrealizowało już blisko 3000 przeglądów i napraw pojazdów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, centrum jest w stanie obsługiwać kilka składów jednocześnie. Obecnie, głównym zadaniem CUT jest obsługa pojazdów POLREGIO, ale w przyszłości planowane jest rozszerzenie działalności na obsługę taboru innych przewoźników.
Praca i specjalizacja personelu
Centrum działa przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Pracę wykonuje 57 specjalistów POLREGIO, w tym elektromonterzy, elektronicy, rewidenci taboru, mechanicy, informatycy i rzemieślnicy. Pracownicy realizują standardowe, planowane przeglądy taboru (na poziomach utrzymania P1 i P2), a także wykonują szczegółowe inspekcje i konserwacje kluczowych elementów pojazdów (P3). Ponadto, centrum zajmuje się bieżącymi naprawami usterek powstałych podczas eksploatacji pojazdów.
Naprawy rewizyjne i wyposażenie centrum
Od pewnego czasu w świętokrzyskim CUT prowadzone są również skomplikowane naprawy rewizyjne z poziomu utrzymania P4. Pierwsza z nich, dla pojazdu spalinowego serii SA135, zakończyła się w październiku 2024 roku. Obecnie trwają prace nad dwiema kolejnymi naprawami dla pojazdów elektrycznych serii ED78 typu 31WE. Do 2030 roku spółka planuje przeprowadzić około 40 napraw rewizyjnych. Centrum jest wyposażone w halę napraw z trzema torami rewizyjnymi, oprzyrządowaniem diagnostycznym oraz specjalistycznymi stanowiskami naprawczymi i warsztatowymi. Integralną częścią kompleksu jest przejazdowa myjnia dla pojazdów kolejowych, która obsłużyła już niemal 500 pojazdów.
Ekologiczne rozwiązania w Centrum Utrzymania Taboru
Centrum Utrzymania Taboru w Skarżysku-Kamiennej jest nie tylko nowoczesne, ale również ekologiczne. Na dachu obiektu zainstalowano instalację fotowoltaiczną o mocy ponad 120 kWp oraz magazyn energii o mocy ponad 150 kWp. Dzięki temu, odnawialne źródła energii pokrywają ponad 40 proc. zapotrzebowania całego kompleksu na energię elektryczną. Dodatkowo, wentylacja w obiekcie jest wyposażona w urządzenia do odzysku ciepła, a myjnia w instalację wtórnego wykorzystania wód przemysłowych i opadowych.
Źródło zdjęcia: POLREGIO
Comentários