top of page

Elektryfikacja kolei w Polsce – postępy i wyzwania



W 2024 roku Polska kontynuowała intensywne działania na rzecz elektryfikacji sieci kolejowej, dążąc do zwiększenia efektywności transportu oraz redukcji emisji CO₂. Według danych na koniec 2023 roku, 12 236 km, czyli 62,5% linii kolejowych w Polsce, było zelektryfikowanych.


Najlepsza sytuacja panowała w województwie śląskim, gdzie tylko 7,2% linii nie miało zasilania elektrycznego. Województwo mazowieckie, będące na czwartym miejscu, miało 9,9% linii kolejowych bez zasilania. Na końcu tego rankingu, z wynikiem 29,3%, znajdowało się województwo podlaskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) kontynuowały prace nad elektryfikacją kolejnych odcinków sieci, ze szczególnym uwzględnieniem linii o znaczeniu regionalnym i aglomeracyjnym.


Inwestycje w nowoczesny tabor


Ważnym krokiem w modernizacji taboru kolejowego było podpisanie przez firmę Alstom umowy ze spółką OnTrain na dostawę 40 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx Universal trzeciej generacji, z opcją na dodatkowe 20 maszyn. Lokomotywy te będą eksploatowane na terenie Polski, Niemiec, Austrii oraz Czech, co przyczyni się do zwiększenia elastyczności i efektywności przewozów kolejowych w regionie.


Współpraca na rzecz rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów hybrydowych


PGE Energetyka Kolejowa oraz Koleje Mazowieckie podpisały list intencyjny dotyczący współpracy nad rozwojem infrastruktury ładowania szynowych pojazdów hybrydowych. Celem tej inicjatywy jest budowa stanowisk ładowania w miejscowościach takich jak Chorzele i Sierpc, co umożliwi pociągom kursującym na trasach Ostrołęka – Chorzele oraz Sierpc – Płock z możliwością obsługi Sierpc – Nasielsk, rezygnację z trakcji spalinowej na rzecz elektrycznej. To działanie wpisuje się w szerszy kontekst modernizacji i elektryfikacji polskiej kolei, mającej na celu zwiększenie efektywności energetycznej oraz redukcję emisji CO₂.


Wyzwania i perspektywy na przyszłość


Mimo znaczących postępów, proces elektryfikacji kolei w Polsce w 2025 roku nadal napotykał na wyzwania, takie jak finansowanie inwestycji, które wymagają zaangażowania zarówno środków krajowych, jak i unijnych. Kolejnym wyzwaniem jest infrastruktura energetyczna, czyli konieczność rozbudowy sieci energetycznej w celu zapewnienia odpowiedniego zasilania dla nowych odcinków zelektryfikowanych linii. Nie bez znaczenia są również procedury administracyjne, których złożoność może opóźniać tempo prac. Jednak dzięki współpracy z partnerami technologicznymi, takimi jak Alstom, oraz zaangażowaniu w programy proekologiczne, Polska kolej sukcesywnie zmierza w kierunku pełnej elektryfikacji i neutralności klimatycznej.


Źródło zdjęcia: Zdjęcie ilustracyjne

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page