Japonia: Nowa, energooszczędna seria 13000 wyruszy na tory Sotetsu
- Marek Zioła
- 1 dzień temu
- 2 minut(y) czytania

Już wiosną 2026 roku pasażerowie japońskiej linii Sotetsu będą mogli skorzystać z najnowszego pociągu serii 13000. Ten nowoczesny skład, oparty na koncepcji „Bezpieczeństwo x Ochrona x Elegancja x Przyszłość”, charakteryzuje się nie tylko unikalnym designem i zwiększonym komfortem podróży, ale także znacząco przyczyni się do zmniejszenia wpływu kolei na środowisko naturalne. W ramach promocji nowego pojazdu, już od maja, ruszy specjalna kampania informacyjna w mediach społecznościowych i na stronie internetowej przewoźnika.
Spółka Sagami Railway Co., Ltd., należąca do grupy Sotetsu, konsekwentnie inwestuje w nowoczesny tabor, który spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, komfortu i ekologii. Wprowadzenie do eksploatacji pociągu serii 13000 jest kolejnym krokiem w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Nowy ośmiowagonowy skład będzie kursował wyłącznie na liniach Sotetsu, oferując pasażerom zupełnie nową jakość podróżowania.
Innowacyjny design i zwiększony komfort
Projekt nowego pociągu serii 13000 zwraca uwagę elegancką stylistyką przedniej części, inspirowaną morskimi stworzeniami przecinającymi wodę, oraz nowoczesnymi reflektorami. Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie pasażerów. Zwiększono liczbę miejsc siedzących w pierwszym wagonie o sześć, co daje łącznie dwanaście dodatkowych miejsc w całym pociągu. Ujednolicona kolorystyka wnętrza w odcieniach szarości oraz zastosowanie szklanych półek na bagaż, przegród i drzwi łączących tworzą wrażenie przestronności.
Nowością jest również zastosowanie oświetlenia LED z regulacją barwy i jasności, dostosowującego się do pory dnia. We wszystkich wagonach przewidziano miejsca dla wózków dziecięcych i inwalidzkich, a część siedzeń priorytetowych to miejsca o uniwersalnej konstrukcji, ułatwiające wstawanie i siadanie. Dodatkowo, w celu zwiększenia bezpieczeństwa, w pociągu zainstalowano kamery monitoringu oraz system oczyszczania powietrza „Nanoe X”. Komfort termiczny podróży poprawią indywidualne przełączniki drzwiowe, pozwalające pasażerom decydować o otwieraniu drzwi na przystankach.
Ekologiczne rozwiązania dla przyszłości kolei
Jednym z kluczowych aspektów nowego pociągu serii 13000 jest jego energooszczędność. Zastosowanie
urządzenia sterującego falownikiem VVVF typu IGBT oraz oświetlenia LED przyczynia się do znacznego zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. W porównaniu z dotychczas eksploatowanymi pociągami, nowy skład zużywa nawet o 39% mniej energii na wagon, co przekłada się na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 33,3 tony rocznie. To istotny krok w realizacji celu grupy Sotetsu, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 z działalności kolejowej o 46% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2013.
Promocja nowego taboru
Już na początku maja rozpocznie się kampania promocyjna nowego pociągu serii 13000. Na oficjalnej stronie internetowej Sotetsu Group oraz na kanale Sagami Railway w serwisie YouTube opublikowany zostanie film przedstawiający proces produkcji i wprowadzania pojazdu do eksploatacji. Dzięki temu pasażerowie będą mogli z bliska przyjrzeć się nowemu taborowi jeszcze przed jego debiutem na torach.
Źródło zdjęcia: Sotetsu
コメント