top of page

Nowe oblicze Bielska-Białej: Rewolucja przy stacji kolejowej



Tereny wokół dworca i stacji Bielsko-Biała Główna przejdą gruntowną metamorfozę. Dzięki współpracy Polskich Kolei Państwowych S.A., Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Miasta Bielsko-Biała, przy stacji powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe integrujące różne środki transportu.


Ponadto, planowane jest nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym, zaplecza techniczne oraz inwestycje o charakterze komercyjnym. To przełomowe przedsięwzięcie całkowicie odmieni obszar wokół dworca i stacji Bielsko-Biała Główna.


Inwestycje, które zmienią oblicze miasta


Planowane inwestycje liniowe i infrastrukturalne obejmą tereny o łącznej powierzchni około 9,5 hektara. Zostaną one na nowo zagospodarowane, zyskując nowe funkcje. Dzięki temu, po wielu latach, możliwe będzie optymalne wykorzystanie ich potencjału i poprawa estetyki tej części miasta. Kluczowym elementem współpracy jest trójstronne porozumienie, które reguluje zagospodarowanie terenów w obrębie stacji Bielsko-Biała Główna. W ramach tego porozumienia, samorząd zbuduje Zintegrowane Centrum Przesiadkowe, infrastruktura PLK S.A. zostanie przeniesiona w nowe miejsce, zagwarantowane zostanie miejsce pod budowę Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym, a PKP S.A. zrealizuje projekt komercyjny.


Nowa jakość komunikacji i przestrzeni miejskiej


Po zachodniej stronie stacji znajduje się zabytkowy budynek dworca. Natomiast po stronie wschodniej teren jest w dużej części niezagospodarowany, częściowo zajęty przez infrastrukturę kolejową. Docelowo, obszar po stronie zachodniej zostanie uporządkowany i zyska nową, spójną estetycznie architekturę. Z kolei po stronie wschodniej wybudowane zostaną miejskie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe i nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym. Część tego terenu zostanie również zagospodarowana na cele komercyjne. Cały, zaaranżowany na nowo teren będzie lepiej skomunikowany z innymi częściami miasta dzięki nowym drogom dojazdowym oraz ciągom pieszym i rowerowym.


Współpraca kluczem do sukcesu


Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A., podkreślił, że kolej od początku swojego istnienia intensywnie wpływała na rozwój miast i nadal to robi. Dodał, że kolej nie powinna funkcjonować niezależnie, lecz w jak największym stopniu wpisywać się w tkankę miejską. Takie podejście wymaga ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zarządzających kolejowymi nieruchomościami i sąsiadującymi z nimi terenami. Zawarte porozumienie i inne podpisane dokumenty są doskonałym przykładem takiej współpracy, otwierając nowe perspektywy.


Przeniesienie zaplecza PLK S.A.


Budowa miejskiego centrum przesiadkowego i realizacja projektu komercyjnego PKP S.A. zostaną poprzedzone przeniesieniem zaplecza PLK S.A. w nowe miejsce. Zadanie to sfinansuje samorząd przy udziale środków zewnętrznych z programu „Polski Ład”. Szacunkowa wartość prac wyniesie około 80 milionów złotych brutto. W ramach tej części inwestycji powstanie nowy budynek administracyjny, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej. Wybudowane zostaną także nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe i maszt GSM-R. Dodatkowo, przebudowany zostanie układ torowy tej części stacji oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zlikwidowane zostaną również obiekty kolidujące z nowymi inwestycjami.


Korzyści dla mieszkańców i regionu


Maciej Kaczorek, członek zarządu PLK S.A., zaznaczył, że wsparcie Miasta w budowie Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego potraktowano priorytetowo. Podkreślił, że inwestycja ta ma niezwykle korzystny wpływ na integrację transportu zbiorowego i komfort pasażerów w Bielsku-Białej i regionie. Prezydent Bielska-Białej, Jarosław Klimaszewski, określił to wydarzenie mianem wiekopomnego i historycznego dla miasta. Przekazanie terenu oznacza, że w przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej. Planowana budowa nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowić będzie doskonałe połączenie istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Usprawnione zostaną także połączenia z drogami S1 i S52. Lokalny transport samochodowy ułatwi budowa nowego łącznika – ulicy Nowopiekarskiej, która będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta. Z możliwości inwestycyjnych skorzystają mieszkańcy całego subregionu południowego województwa śląskiego oraz turyści odwiedzający Beskidy. Świetnie zorganizowany transport kolejowy i samochodowy przyczyni się do dynamicznego rozwoju miasta.


Zintegrowane Centrum Przesiadkowe – nowoczesne rozwiązania


Ważnym elementem planowanych inwestycji będzie budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, której koszt szacowany jest na około 365 milionów złotych brutto. Przygotowanie terenu obejmie rozbiórkę zbędnej infrastruktury kolejowej i innych obiektów. Zaplanowano budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami, pochylni, schodów ruchomych i wind prowadzących na perony oraz wschodnią i zachodnią stronę dworca kolejowego. Powstanie również budynek do obsługi podróżnych korzystających z autobusów, wyposażony w proekologiczne rozwiązania. Plac przed budynkiem dworca kolejowego zostanie na nowo zaaranżowany, powstaną zieleńce i mała architektura. W ramach budowy Centrum przebudowany zostanie także układ drogowy, powstaną ronda, postój taksówek, parking kiss&ride, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, nowe ciągi piesze i rowerowe, zatoki dla autobusów, wiaty i stacja ładowania autobusów elektrycznych. Centrum przesiadkowe zostanie wyposażone także w urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz inteligentnego systemu transportowego, a także urządzenia odnawialnych źródeł energii.


Źródło zdjęcia: Polskie Koleje Państwowe



Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page