top of page

Nowe perony i reaktywacja linii do Śniadowa w Łomży dzięki Kolej Plus

Dawna nastawnia w Łomży

W Łomży, w miejscu dawno nieczynnej stacji, powstaną dwa nowoczesne perony, a linia kolejowa do Śniadowa zostanie przywrócona do ruchu pasażerskiego. Podpisana właśnie umowa z wykonawcą, firmą ZUE S.A., za blisko 300 mln zł, jest częścią rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Inwestycja, która ma zakończyć się w II kwartale 2029 roku, przyniesie długo wyczekiwane połączenia kolejowe mieszkańcom Łomży i regionu.


Mieszkańcy Łomży zyskają nowoczesną, dostępną i wygodną stację, z której, jak zakładają inwestorzy, będą mogli korzystać już rok po rozpoczęciu prac, czyli w 2026 roku. Powrót pociągów to także nowe możliwości komunikacyjne i perspektywy rozwoju dla całego regionu. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że przywrócenie połączenia kolejowego, obok nowoczesnej drogi E67, stanowić będzie ważny impuls dla rozwoju Łomży i okolic. Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak zwrócił uwagę na dobrą współpracę z Samorządem Województwa Podlaskiego, dzięki której możliwe jest przygotowanie infrastruktury dla przewoźników regionalnych i pociągów dalekobieżnych.


Nowa infrastruktura i modernizacja istniejącej


Projekt zakłada kompleksową modernizację 17-kilometrowej linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo. W ramach prac wymienione zostaną tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną także dwa nowe przystanki: Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Dodatkowo, na odcinku Śniadowo – Łapy (ok. 60 km linii), modernizacji doczekają się przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły.


Usprawnienie ruchu pociągów


Ważnym elementem inwestycji jest odbudowa około 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To rozwiązanie umożliwi sprawniejszy ruch pociągów, eliminując konieczność zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dla dalszego usprawnienia ruchu, na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór zbudowany zostanie nowy układ torowy.


Opcje dodatkowe po uzyskaniu finansowania


Umowa przewiduje również opcje, które zostaną zrealizowane po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. Obejmują one między innymi prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Kształt projektu jest wynikiem przeprowadzonych analiz i ustaleń z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, z uwzględnieniem wniosków samorządów lokalnych i realnych możliwości finansowych.


Powrót pociągów po latach


Docelowo pociągi między Łomżą a Łapami mają kursować z prędkością od 80 do 120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku planowany jest na około 1 godzinę i 35 minut po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń. Ostatni regularny pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 roku. Całkowity budżet inwestycji wynosi 298 mln zł netto (367 mln zł brutto) dla zakresu podstawowego oraz dodatkowe 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto) dla opcji. Projekt jest realizowany przy współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15% kosztów. Program Kolej+, o wartości około 13,3 mld zł, ma na celu eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego i poprawę warunków życia mieszkańców wielu regionów Polski.


Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

コメント


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page