Nowoczesna rewolucja na krakowskich szynach: 90 nowych tramwajów PESA dla stolicy małopolski
- Marek Zioła
- 6 kwi
- 2 minut(y) czytania

W czwartek, 3 kwietnia, w historycznym gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, odbyło się uroczyste podpisanie umów ramowych, które otwierają nowy rozdział w historii krakowskiej komunikacji miejskiej.
Stolica Małopolski zainwestuje około 1,8 miliarda złotych netto w zakup 90 nowoczesnych tramwajów od polskiego producenta, firmy PESA Bydgoszcz SA. To strategiczne posunięcie ma na celu nie tylko odświeżenie taboru, ale przede wszystkim podniesienie komfortu i dostępności komunikacji dla wszystkich mieszkańców i gości miasta.
Trzy typy tramwajów, jedna wizja: nowoczesny i dostępny Kraków
Zamówienie obejmuje trzy rodzaje wagonów, które zostaną dostosowane do specyficznych potrzeb krakowskich linii tramwajowych:
30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 metrów, które będą kluczowe dla obsługi nowych tras, takich jak planowana linia na Azory.
30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 metrów, które zoptymalizują przepustowość na najbardziej obciążonych liniach.
30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 metrów, które uzupełnią flotę, zapewniając elastyczność w obsłudze różnych tras.
Symboliczna chwila i technologiczny skok
Prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA, Krzysztof Zdziarski, podkreślił, że nowe tramwaje Twist 3.0 będą najnowocześniejszymi pojazdami na rynku, oferującymi pasażerom komfort, ekologiczność i energooszczędność. Te nowoczesne pojazdy są owocem dekady doświadczeń, od czasu dostarczenia pierwszych Krakowiaków, które zrewolucjonizowały krakowskie ulice.
Innowacje, które zmieniają podróżowanie
Tramwaje PESA Twist 3.0 to platforma, która wyznacza nowe standardy w transporcie publicznym. Ich innowacyjne cechy to między innymi:
lekka, modułowa konstrukcja zapewniająca bezpieczeństwo i wytrzymałość,
spawana laserowo konstrukcja gwarantująca precyzję i jakość,
energooszczędność dzięki systemowi odzyskiwania energii,
cicha praca i minimalizacja zużycia obręczy dzięki wózkom skrętnym,
pełna dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością,
ekologiczne materiały i cicha praca.
Kraków stawia na ekologię i dostępność
Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, zaznaczył, że inwestycja ta jest krokiem milowym w kierunku całkowitego wycofania z ruchu tramwajów bez niskiej podłogi i klimatyzacji. To kluczowe dla zapewnienia równego dostępu do komunikacji dla wszystkich mieszkańców, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Finansowanie i perspektywy
MPK w Krakowie aktywnie poszukuje źródeł finansowania, w tym z programu FEnIKS, aby jak najszybciej zrealizować umowy ramowe. Pierwsze nowe tramwaje mają pojawić się na krakowskich torach w 2027 roku, co zapoczątkuje nową erę w historii krakowskiej komunikacji miejskiej.
Źródło zdjęcia: Kraków.pl
Comments