PKP PLK rozpoczynają modernizację trasy Warszawa – Lublin
- Marek Zioła
- 14 kwi
- 3 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace przygotowawcze do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin, między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach tych działań teren jest przygotowywany pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań oraz przenoszona jest kanalizacja.
Wykonanie tych prac przed główną modernizacją ma na celu skrócenie czasu trwania całej inwestycji. Docelowo, na tym odcinku, pociągi będą kursować po czterech torach. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin rozpoczęte
W październiku ubiegłego roku PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację i rozbudowę wspomnianego odcinka trasy. Po analizie siedmiu otrzymanych ofert, zostanie wybrana najkorzystniejsza, a następnie podpisana umowa z wykonawcą. Planuje się, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace we wrześniu bieżącego roku. Przez pierwsze sześć miesięcy nie przewiduje się większych utrudnień w ruchu pociągów. W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacjach Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu.
Prace przygotowawcze i rozbiórki
Przed rozpoczęciem głównych prac modernizacyjnych, na linii prowadzone są prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości oraz przy ul. Bysławskiej w Falenicy rozpoczęto rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które mają zapewnić mieszkańcom bezpieczną komunikację. Równocześnie, przebudowywana jest kanalizacja sanitarna między Aninem a Międzylesiem – przenoszona jest z terenu kolejowego na teren miejski, pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas realizacji całego zadania. Roboty przygotowawcze, o wartości 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY.
Nowa podstacja trakcyjna
Na potrzeby realizacji inwestycji, od Lasów Państwowych przejęto część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie. Na tym terenie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach, w tym przebudowanych dwóch torów linii nr 7 i wybudowanych dwóch torów linii nr 506. Drzewa z tego obszaru zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów.
Docelowe zmiany w infrastrukturze
Docelowo, na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem, planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego. Zlikwidowane zostaną cztery przejazdy kolejowe, a w zamian powstaną: tunel drogowy w Radości na ul. Panny Wodnej – Izbickiej, w Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie w okolicy ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w ul. Werbeny – Brucknera.
Przebudowa przystanków i stacji
Przebudowanych zostanie osiem przystanków, w tym Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Planowana jest również budowa 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowa istniejącego przejścia na stacji Warszawa Falenica. Odremontowane zostaną istniejące mosty na rzece Świder i wybudowane dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku.
Zakończone etapy modernizacji
Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to ostatni etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zakończonych już prac między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer przebudowano przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz wybudowano nowy przystanek Warszawa Grochów. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer ruch aglomeracyjny został rozdzielony od dalekobieżnego dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek – Warszawa Wawer. Wybudowano pięć podziemnych przejść dla pieszych oraz przebudowano istniejące przejście na stacji Warszawa Wawer. Powstały również dwa bezpieczne przejścia przez tory prowadzące na teren Rezerwatu przyrody Olszynka Grochowska. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka nad torami została zastąpiona nową, wyposażoną w schody i windy.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Comments