Podziemne przystanki w Łodzi nabierają kształtów
- Marek Zioła
- 3 kwi
- 1 minut(y) czytania

Trwają intensywne prace nad budową podziemnych przystanków kolejowych w Łodzi, które mają stać się kluczowym elementem nowego systemu komunikacji miejskiej. Najbardziej zaawansowane prace można zaobserwować na stacji Łódź Polesie, zlokalizowanej w pobliżu Manufaktury.
Podziemne stacje kolejowe w Łodzi, porównywane do „łódzkiego metra”, nabierają realnych kształtów. Dzięki udostępnionym zdjęciom z placu budowy, mieszkańcy mogą zobaczyć postępy prac i wyobrazić sobie, jak będą wyglądać przyszłe stacje kolejowe w tunelu średnicowym. Największy postęp prac odnotowano na stacji Łódź Polesie, która znajduje się w sąsiedztwie Manufaktury. Przewiduje się, że ta stacja będzie obsługiwać największy ruch pasażerski.
Zaawansowanie prac na poszczególnych stacjach
Na stacji Łódź Polesie prace konstrukcyjne zbliżają się ku końcowi, a obiekt wchodzi w fazę wykończeniową. Widoczne są już wykończone ściany, schody oraz perony. Trwają również prace związane z budową szybów windowych i klatek schodowych. Z kolei stacja Łódź Koziny jest na wcześniejszym etapie realizacji. Docelowo ma pełnić funkcję podziemnego przystanku kolejowego, sięgającego prawie 30 metrów pod powierzchnię ziemi. Będzie to prawdopodobnie pierwszy w Polsce podziemny, dwupoziomowy przystanek kolejowy, umożliwiający jednoczesny ruch pociągów na dwóch poziomach.
Stacja Łódź Śródmieście
Ostatni z planowanych przystanków, Łódź Śródmieście, jest w fazie oczekiwania na dalsze prace. Jego realizacja jest uzależniona od postępów w drążeniu tunelu przez maszynę TBM „Katarzyna”. Stacja ta, zlokalizowana w Śródmieściu Łodzi, pod al. Kościuszki w pobliżu ul. Piotrkowskiej, będzie miała perony umieszczone na niższym poziomie, po przejechaniu tarczy drążącej „Katarzyna”.
Termin zakończenia budowy
Zgodnie z ostatnimi informacjami Ministerstwa Infrastruktury, zakończenie budowy tunelu średnicowego w Łodzi planowane jest na czerwiec 2026 roku.
Źródło zdjęcia: PBDiM
Comments