Przełom w szwajcarskiej kolei: fotowoltaika wkracza między tory
- Marek Zioła
- 1 dzień temu
- 2 minut(y) czytania

Po początkowych trudnościach i odrzuceniu projektu przez Federalny Urząd Transportu, szwajcarski start-up Sun-Ways triumfuje, uruchamiając pierwszą instalację fotowoltaiczną umieszczoną między torami czynnej linii kolejowej w Buttes. To innowacyjne rozwiązanie, testowane we współpracy z przedsiębiorstwem transportowym TransN, otwiera nowe perspektywy dla produkcji energii odnawialnej w sektorze kolejowym.
Latem ubiegłego roku Federalny Urząd Transportu wyraził obawy dotyczące projektu Sun-Ways, powołując się na brak szczegółowych danych technicznych i zasadę ostrożności. Jednakże, dzięki dostarczeniu specjalnie zbudowanych prototypów i dodatkowych raportów technicznych, przeszkoda została pokonana. Teraz faza testów na czynnej linii kolejowej może się rozpocząć, co napawa optymizmem Josepha Scuderiego, założyciela Sun-Ways.
Międzynarodowe zainteresowanie i globalne projekty
Technologia opracowana przez Sun-Ways wzbudza coraz większe zainteresowanie na całym świecie. Scuderi
przyznaje, że tempo rozwoju projektów jest imponujące. Po zdobyciu nagród dla start-upów we Francji, firma nawiązała współpracę z państwowym operatorem kolejowym SNCF w celu realizacji projektu fotowoltaicznego. Ponadto, Sun-Ways aktywnie uczestniczy w planowaniu podobnych inicjatyw w Korei Południowej, Hiszpanii i Rumunii, a także prowadzi wstępne rozmowy z potencjalnymi partnerami w Chinach, Tajlandii, Australii i Stanach Zjednoczonych. W samej Szwajcarii firma rozwija system linii kolejowych prowadzących do magazynów i zakładów przemysłowych, a gmina Aigle zatwierdziła studium wykonalności instalacji elektrowni słonecznej na 1500-metrowym odcinku prywatnych torów.
Potencjał energetyczny i wyzwania
Według szacunków Sun-Ways, pokrycie całej szwajcarskiej sieci kolejowej o długości 5317 kilometrów ich panelami fotowoltaicznymi mogłoby wygenerować do 1 terawatogodziny (TWh) energii słonecznej rocznie, co stanowi około 2 procent krajowego zużycia energii elektrycznej. Rzecznik UFT, Mark Siegenthaler, choć nie potwierdza długoterminowych prognoz Sun-Ways, przyznaje, że produkcja energii odnawialnej w pobliżu infrastruktury kolejowej jest pożądana. Aktualnie priorytetem jest trzyletni projekt pilotażowy, który ma dostarczyć danych dotyczących wpływu instalacji na tory, a także wyzwań związanych z konserwacją i monitorowaniem systemu. Międzynarodowy Związek Kolei zwracał uwagę na potencjalne problemy, takie jak pęknięcia paneli, ryzyko pożarów i zwiększony hałas. Scuderi podkreśla, że projekt pilotażowy pozwoli na zgromadzenie niezbędnej wiedzy do udoskonalenia technologii.
Szwajcarska strategia zielonej energii
Zwiększenie wykorzystania energii słonecznej jest kluczowym elementem szwajcarskiej strategii osiągnięcia zerowych emisji netto do 2050 roku. Kraj planuje do tego czasu produkować 45 TWh energii rocznie ze słońca i wiatru. W ostatnich latach rynek fotowoltaiki w Szwajcarii dynamicznie rośnie, a roczny wskaźnik wzrostu od 2020 roku przekracza 40 procent. Energia słoneczna staje się drugim filarem krajowej strategii zaopatrzenia w energię, obok hydroenergetyki.
Źródło zdjęcia: Sun-Ways
Comments