Przyszłość wagonów piętrowych Bmnopux w Polregio
- Marek Zioła
- 28 mar
- 1 minut(y) czytania

Polregio, największy regionalny przewoźnik kolejowy w Polsce, posiada w swoim taborze wagony piętrowe typu Bmnopux, odziedziczone po niemieckich kolejach Deutsche Bundesbahn (DBme).
Z 34 posiadanych wagonów, aż 19 zostało wycofanych z eksploatacji ze względu na ich zaawansowany wiek i nieopłacalność kosztownych napraw. Dodatkowo, kilka z tych wagonów uległo zniszczeniu w pożarze na bocznicy w Lesznie.
Eksploatacja wagonów piętrowych Bmnopux
Obecnie w regularnej eksploatacji znajduje się około 16 wagonów piętrowych Bmnopux, które są wykorzystywane na trasach o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego. W związku z problemami z dostępnością taboru spalinowego, Polregio przywróciło do ruchu jeden z wagonów piętrowych na linii Krzyż – Kostrzyn. Wagon ten stacjonuje w Lesznie.
Historia wagonów piętrowych Bmnopux
Wagony te, wyprodukowane dla Deutsche Bundesbahn, służyły pasażerom w różnych regionach Polski przez wiele lat. Mimo przeprowadzanych napraw i modernizacji, ich wiek i intensywna eksploatacja doprowadziły do pogorszenia stanu technicznego, co wymusiło wycofanie części z nich.
Przyszłość wagonów piętrowych Bmnopux
Polregio analizuje opłacalność dalszej eksploatacji wagonów piętrowych Bmnopux, biorąc pod uwagę ich pojemność oraz wysokie koszty utrzymania i napraw. W najbliższym czasie nie są planowane generalne naprawy tych wagonów, a przewoźnik skupia się na bieżącym utrzymaniu sprawnych pojazdów. Duże naprawy okresowe taboru planowane są dopiero na rok 2028. Do tego czasu Polregio podejmie decyzje dotyczące przyszłości tych wagonów.
Ochrona zabytkowego taboru
Polregio zamierza również ratować zabytkowy tabor kolejowy. Część wycofanych z eksploatacji wagonów Bmnopux o wartości historycznej zostanie przekazana do muzeów lub innych instytucji.
Źródło zdjęcia: Gorzów ESKA
Comments