Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie – namiastka metra?
- Marek Zioła
- 9 kwi
- 1 minut(y) czytania

W Krakowie trwają intensywne dyskusje na temat rozbudowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Eksperci podkreślają, że rozwój SKA może stanowić efektywną alternatywę dla budowy metra, zwłaszcza w kontekście planowanych linii do Nowej Huty.
Obecnie w Krakowie i okolicach funkcjonują trzy linie SKA, łączące kluczowe punkty regionu. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują plany rozbudowy węzła kolejowego w Krakowie, które mają być gotowe do końca roku. Kluczowym elementem tych planów jest budowa łącznicy kolejowej na Żabińcu, która połączy linię lotniskową z Małą Obwodnicą Kolejową Krakowa.
Kluczowe Inwestycje i Ich Znaczenie
Budowa łącznicy na Żabińcu oraz dodatkowych torów z Krakowa Głównego do Batowic to priorytetowe
inwestycje. Umożliwią one rozwój SKA i utworzenie nowych połączeń, w tym z Krakowa Głównego do Nowej Huty. Planowana jest również rozbudowa przystanku kolejowego w Bronowicach, co umożliwi dojazd pociągiem do centrum w zaledwie 8 minut.
Kontrowersje i Alternatywne Rozwiązania
Dyskusje budzi kwestia dublowania się linii SKA z planowaną linią metra. Mieszkańcy Krakowa w referendum
w 2014 roku opowiedzieli się za budową metra, jednak obecnie rozważane są alternatywne trasy i rozwiązania. Urząd miasta analizuje różne opcje, aby zapewnić optymalną sieć połączeń, która nie będzie dublować się z planami PKP.
Przyszłość Transportu w Krakowie
Kluczowe jest, aby plany miejskie były skoordynowane z planami PKP, aby uniknąć dublowania się inwestycji. Analizy prowadzone przez urząd miasta mają na celu wypracowanie optymalnej siatki połączeń, która odpowie na obecne i przyszłe potrzeby mieszkańców Krakowa i regionu.
Źródło zdjęcia: Koleje Małopolskie
Comments