Stanowisko Zarządu PKP CARGO S.A. w obliczu restrukturyzacji i krytyki byłego prezesa
- Marek Zioła
- 19 mar
- 3 minut(y) czytania

Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, choć zazwyczaj nie komentuje publicznych opinii i wystąpień dotyczących przeszłości i obecnego procesu restrukturyzacji, tym razem postanowił odnieść się do listu otwartego byłego prezesa spółki, Dariusza Seligi. List, opublikowany 18 marca 2025 roku, zawierał subiektywne oceny, niepoparte faktami informacje oraz manipulacje, które zdaniem obecnego zarządu są krzywdzące i wprowadzają w błąd opinię publiczną.
Zarząd podkreśla, że jego działania i podejmowane decyzje mają na celu uratowanie i przywrócenie pozycji rynkowej PKP CARGO, a odpowiedź na list jest konieczna, aby sprostować błędne wrażenie, jakie może wywołać lektura listu bez znajomości pełnego kontekstu sytuacji spółki. Pierwszy akapit stanowi odpowiedź na konieczność wyjaśnienia sytuacji spółki w obliczu publicznej krytyki.
Negatywny wpływ „Decyzji Węglowej” na finanse PKP CARGO
Zarząd PKP CARGO nie kwestionuje potrzeby zapewnienia dostaw węgla w sytuacji kryzysowej, która mogła zagrażać bezpieczeństwu energetycznemu kraju. Jednakże, sposób wykonania wspomnianej decyzji miał bezpośredni i negatywny wpływ na kondycję finansową spółki. Obecnie, zarząd we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, prowadzi dokładne oszacowanie skutków finansowych tej decyzji, w tym strat pośrednich, które znacząco wpłynęły na wyniki spółki po trzech kwartałach 2024 roku. Zarząd informował o tym rynek w sposób szczegółowy. Decyzja węglowa, choć podyktowana wyższymi celami, znacząco wpłynęła na sytuację finansową przewoźnika.
Analiza wyników finansowych PKP CARGO w latach 2023-2024
List otwarty skupiał się na wybranych kategoriach wynikowych, takich jak zysk netto i EBITDA. Zarząd PKP CARGO podkreśla, że te dane stanowią jedynie wycinek informacji finansowych i nie mogą być analizowane w oderwaniu od innych kluczowych wskaźników, zwłaszcza od pozycji płynnościowej. To właśnie płynność finansowa determinuje zdolność przedsiębiorstwa do funkcjonowania. Skupianie się wyłącznie na wybranych kategoriach rachunku wyników może być odbierane jako manipulacja, zwłaszcza że działania zarządu w 2023 roku, takie jak transakcja leasingu zwrotnego najnowszych lokomotyw Vectron, świadczyły o świadomości napiętej sytuacji płynnościowej i podjętych krokach w celu jej poprawy. Transakcja ta była publicznie komunikowana. Przed złożeniem wniosku sanacyjnego w lipcu 2024 roku, finanse spółki zostały szczegółowo przeanalizowane. Zarząd, który objął stery w kwietniu 2024 roku, zastał sytuację zagrażającą istnieniu spółki. Postępowanie sanacyjne było jedynym rozwiązaniem, aby uniknąć zaprzestania działalności i niekontrolowanej likwidacji PKP CARGO, biorąc pod uwagę ustawowy brak zdolności upadłościowej.
Specyfika rynku kolejowego i wpływ poprzedniego zarządu na wyniki
Zarząd zwraca uwagę na specyfikę rynku kolejowego, który charakteryzuje się cyklicznością i opiera na długoletnich kontraktach. Realizowane w 2024 roku przewozy były efektem umów zawartych w latach wcześniejszych, w 2023 i częściowo 2022. Liczba zrealizowanych przewozów w 2024 roku jest bezpośrednio związana z biernością poprzedniego zarządu pod kierownictwem Dariusza Seligi w pozyskiwaniu nowych umów. Dlatego też, wyniki finansowe roku 2024 są w dużej mierze konsekwencją działań wcześniejszych zarządów.
Utrata pozycji rynkowej PKP CARGO pod rządami Dariusza Seligi
Dariusz Seliga, pełniący funkcję prezesa PKP CARGO od kwietnia 2022 roku do lutego 2024 roku, w swoim liście wspominał o budowaniu rynkowej pozycji i siły spółki. Jednak dane Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) przeczą tym twierdzeniom. W okresie od kwietnia 2022 roku do lutego 2024 roku udział rynkowy PKP CARGO spadł z 36,7% do 28,8% masy towarowej oraz z 40% do 29,5% pracy przewozowej. Zarząd podkreśla, że tak znacząca utrata rynku w tak krótkim czasie nie wymaga dodatkowego komentarza.
Relacje w Grupie PKP CARGO i kwestie wynagrodzeń
Zarząd przypomina, że PKP CARGO S.A. nie jest Spółką Skarbu Państwa. Podkreśla, że osoba, która pełniła funkcję prezesa przez ponad dwa lata, powinna znać strukturę właścicielską i konsekwencje związane z obowiązkami informacyjnymi spółki notowanej na giełdzie. Apeluje o odpowiedzialne informowanie o wynikach spółki, poszanowanie przepisów dotyczących dostępu do informacji oraz unikanie prognozowania przyszłych wyników bez odpowiedniej wiedzy. Zarząd sprostowuje również informacje dotyczące łączenia funkcji w organach zarządczych i nadzorczych Grupy PKP CARGO. Nikt z zarządu spółki nie pobiera dodatkowego wynagrodzenia za zasiadanie w organach innych spółek. Od kwietnia 2024 roku nie są łączone funkcje w zarządach Grupy PKP CARGO, a w przypadku łączenia funkcji zarządczej i zasiadania w Radzie Nadzorczej, nie jest pobierane dodatkowe wynagrodzenie z tego tytułu.
Plan restrukturyzacyjny PKP CARGO
Zarząd jest w trakcie finalizacji Planu Restrukturyzacyjnego, który wymagał szczegółowych analiz ekonomicznych i finansowych. Plan będzie również przedmiotem rozmów z kluczowymi interesariuszami. Z uwagi na złożoność planu i konieczność uwzględnienia w nim wszystkich 20 spółek Grupy, złożono wniosek o przesunięcie terminu złożenia planu do końca czerwca 2025 roku. Plan Restrukturyzacji zakłada w średnim terminie wzmocnienie pozycji rynkowej spółki i całej Grupy. Zarząd ma jasno określoną strategię, opartą na wzroście udziałów w określonych segmentach rynku. Zamierza skoncentrować się na marżowych obszarach i ograniczyć aktywność w segmentach schyłkowych i niewzrostowych. Celem jest stworzenie silnej i konkurencyjnej firmy na rynku przewozów towarowych, odbudowa udziałów rynkowych i odzyskanie rentowności.
Podsumowanie działań zarządu PKP CARGO
Podsumowując, zarząd PKP CARGO stanowczo odnosi się do zarzutów byłego prezesa, wyjaśniając przyczyny trudnej sytuacji finansowej spółki, w tym wpływ „Decyzji Węglowej” oraz bierność poprzedniego zarządu w pozyskiwaniu nowych kontraktów. Podkreśla, że obecne działania mają na celu przywrócenie stabilności i rentowności spółki poprzez restrukturyzację i skoncentrowanie się na strategicznych obszarach działalności.
Źródło zdjęcia: PKP Cargo
Commenti