top of page

Superszybkie koleje na świecie – gdzie jeżdżą najszybsze pociągi?



Superszybkie koleje, znane również jako koleje dużych prędkości (KDP), stają się kluczowym elementem nowoczesnej infrastruktury transportowej na całym świecie.


Ich rozwój nie tylko znacząco skraca czas podróży między dużymi miastami, ale także stymuluje rozwój gospodarczy regionów, przez które przebiegają. Inwestycje w KDP są symbolem postępu technologicznego i dążenia do zrównoważonego transportu.


Chiny – lider w budowie superszybkich kolei.


Chiny przodują w budowie kolei dużych prędkości, posiadając największą na świecie sieć KDP. Do końca 2022 roku długość chińskich linii KDP osiągnęła imponujące 40 474 km. Pierwsza linia, otwarta w 2008 roku, połączyła Pekin z Tianjin. Obecnie chińskie pociągi osiągają prędkości do 350 km/h, a w planach jest wdrożenie pociągów magnetycznych (maglev) osiągających nawet 600 km/h.


Hiszpania – europejski lider w rozwoju KDP.


Hiszpania jest europejskim liderem pod względem długości sieci kolei dużych prędkości, która na koniec 2022 roku liczyła 3 661 km. Pierwsza linia AVE (Alta Velocidad Española) została otwarta w 1992 roku, łącząc Madryt z Sewillą. Obecnie pociągi Renfe, narodowego operatora kolejowego Hiszpanii, pozwalają na pokonanie trasy Madryt-Barcelona w zaledwie 2,5 godziny.


Włochy – pionierzy szybkiej kolei w Europie.


Włochy, z siecią KDP o długości 921 km, są jednym z pionierów szybkiej kolei w Europie. Ich historia sięga lat 70. XX wieku. Pociągi Trenitalia i Italo oferują szybkie połączenia, np. z Rzymu do Mediolanu, które można pokonać w około 3 godziny.


Japonia – innowacje w technologii maglev.


Japonia, znana z pierwszych na świecie pociągów Shinkansen, planuje dalszy rozwój technologii KDP. Parlament zatwierdził budowę superszybkiej linii maglev między Tokio a Osaką, która ma osiągać prędkość 500 km/h.


Wielka Brytania – projekt High Speed 2 (HS2).


Wielka Brytania realizuje projekt HS2, który ma połączyć Londyn z Birmingham, a następnie z Manchesterem i Leeds. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkości do 400 km/h, co uczyniłoby HS2 najszybszym systemem kolejowym w Europie.


Maroko i Indonezja – ambitne projekty KDP.


Maroko, mimo niższego dochodu narodowego brutto per capita, uruchomiło linię KDP, skracając czas podróży między Tangerem a Casablanką do nieco ponad dwóch godzin. Indonezja wprowadziła linię „Whoosh” łączącą Dżakartę z Bandungiem, skracając czas przejazdu do 40 minut.


Wietnam – plany szybkiej kolei.


Wietnam przygotowuje się do wprowadzenia szybkich kolei, co może nastąpić wcześniej niż w Polsce. Planowana linia KDP ma na celu skrócenie czasu podróży między dużymi miastami.


Źródło zdjęcia: Zdjęcie ilustracyjne

Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page