Wrocław rezygnuje z budowy metra. Miasto stawia na tunele kolejowe
- Marek Zioła
- 2 kwi
- 2 minut(y) czytania

Wrocławskie władze ogłosiły, że w najbliższym czasie nie planują powrotu do koncepcji budowy metra. Zamiast tego miasto skupi się na rozwoju transportu kolejowego, w tym na budowie tuneli pod centrum miasta.
Historia planów budowy metra we Wrocławiu sięga 1934 roku, kiedy to rada miejska Breslau odrzuciła ten pomysł ze względu na trudne warunki geologiczne. Jednak, jak informuje wiceprezydent Wrocławia Michał Młyńczak, powołując się na analizę ekspertów Polskiej Akademii Nauk z 2013 roku, współczesne technologie umożliwiają realizację takich projektów w warunkach wrocławskich. O historii i planach budowy informowaliśmy już wcześniej na łamach KoleoNews.pl
Dlaczego Wrocław rezygnuje z metra?
Władze miasta argumentują, że budowa tradycyjnego metra nie jest obecnie optymalnym rozwiązaniem dla Wrocławia. Urzędnicy uważają, że lepsze efekty można osiągnąć poprzez rozwój komunikacji tramwajowej i kolejowej, w tym budowę nowych przystanków i wprowadzenie efektywnie działającej kolei aglomeracyjnej. Wiceprezydent Młyńczak podkreśla, że przy sprawnym systemie tramwajowo-kolejowym metro nie przyniosłoby znacząco większych korzyści, a wiązałoby się z ogromnymi kosztami.
Nowa koncepcja: tunele kolejowe pod centrum miasta
Zamiast metra, Wrocław planuje rozwój miejskiej kolei, która mogłaby częściowo przebiegać pod ziemią. Miasto analizuje obecnie inwestycje kolejowe w innych polskich miastach, takich jak Łódź, Katowice, Szczecin czy Kraków, gdzie klasyczna kolej jest wprowadzana pod ziemię, a powstają podziemne stacje kolejowe.
Wiceprezydent Młyńczak uważa, że takie rozwiązanie jest bardziej praktyczne niż budowa osobnego systemu metra. Podziemna kolej mogłaby być obsługiwana istniejącą technologią i taborem, co eliminuje potrzebę tworzenia nowej jednostki zarządzającej systemem.
Korzyści z budowy tuneli kolejowych
Rozbudowa węzła kolejowego o podziemny tunel byłaby doskonałym uzupełnieniem kolei aglomeracyjnej. W przeciwieństwie do metra, które obsługuje tylko miasto, podziemno-naziemna kolej mogłaby połączyć centrum Wrocławia, na przykład plac Grunwaldzki czy Rynek, z odleglejszymi miejscowościami, takimi jak Oleśnica, Legnica czy Wałbrzych.
W efekcie Wrocław mógłby zyskać efektywny i tańszy w eksploatacji system kolei miejskiej, łączący trasy naziemne i podziemne. Kwestia ta jest obecnie analizowana w Studium Wykonalności Wrocławskiego Węzła Kolejowego, gdzie rozwiązania tunelowe pojawiają się w różnych scenariuszach.
Władze Wrocławia podkreślają, że priorytetem jest wykorzystanie i usprawnienie istniejącej infrastruktury kolejowej, zanim miasto zdecyduje się na tak znaczące ingerencje w strukturę miasta, jak budowa tuneli. Obecnie trwają prace nad tym zagadnieniem we współpracy z PKP PLK i Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Źródło zdjęcia: Zdjęcie ilustracyjne
コメント