top of page

Wrocławskie Psie Pole z tramwajem: konsultacje trwają



W sobotę, 15 marca, w sali PODANO przy Lotniczych Zakładach Naukowych odbyło się kolejne spotkanie z mieszkańcami Wrocławia, poświęcone planowanej budowie linii tramwajowej na Psie Pole. Około stu osób wzięło udział w dyskusji, która miała na celu zebranie opinii na temat dwóch głównych wariantów przebiegu trasy.


Przedstawiciele magistratu oraz eksperci, którzy opracowali szczegółowe „Studium korytarzowe”, przez trzy godziny odpowiadali na pytania i wątpliwości zgromadzonych. Spotkanie to było kolejnym etapem konsultacji społecznych, mających na celu wypracowanie najlepszego rozwiązania dla mieszkańców Psiego Pola i całego Wrocławia.


Głosy mieszkańców w sprawie tramwaju na Psie Pole


Sobotnie spotkanie konsultacyjne, które rozpoczęło się o godzinie 11:00, zgromadziło nie tylko mieszkańców Psiego Pola, ale także osiedlowych radnych, przedstawicieli Fundacji na Rzecz Studiów Europejskich, pracowników Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz ekspertów odpowiedzialnych za opracowanie „Studium korytarzowego”. Anna Rygała, kierowniczka Działu Planowania i Analiz Przestrzennych z Biura Zrównoważonej Mobilności, otworzyła dyskusję, prezentując założenia studium i wyjaśniając, dlaczego konsultacje koncentrują się na dwóch konkretnych wariantach trasy: jednym planowanym przez ulicę Dywizjonu 303, a drugim przez ulicę Kiełczowską. Podkreśliła również potencjalne korzyści, jakie każdy z omawianych wariantów może przynieść lokalnej społeczności i miastu.

Spotkanie wywołało żywą dyskusję i ujawniło różnice zdań wśród uczestników. Część mieszkańców wyrażała sceptycyzm co do potrzeby budowy nowej linii tramwajowej, argumentując to wystarczającą liczbą połączeń autobusowych. Inni z kolei entuzjastycznie popierali inwestycję, widząc w niej szansę na poprawę komunikacji i zmniejszenie ruchu samochodowego. Szczególne kontrowersje wzbudził przebieg trasy przez rynek Psiego Pola, który dla wielu zebranych byłby niepożądany.

Wątpliwości mieszkańców dotyczyły również danych zawartych w „Studium korytarzowym”, zwłaszcza tych dotyczących czasu podróży. Arkadiusz Książek, jeden z autorów studium, wyjaśniał, że badanie skupiało się na analizie czasu podróży jednego pasażera do centrum miasta. Podkreślił, że budowa tramwaju na Psie Pole pozwoli zaoszczędzić od 4 do 5 minut, co może skłonić wielu mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, a tym samym odciążyć sieć drogową.

Pojawiły się również pytania dotyczące alternatywnych rozwiązań, takich jak wydzielenie korytarza dla autobusów. Eksperci wyjaśnili, że choć takie rozwiązanie jest możliwe na nowo wybudowanym odcinku trasy, to w pobliżu centrum, gdzie autobusy włączają się w istniejący układ uliczny, np. na ulicach Kochanowskiego, Jedności Narodowej czy Wyszyńskiego, nie unikną korków.


Dwa warianty trasy tramwajowej na Psie Pole


Eksperci przedstawili dwa główne warianty przebiegu trasy tramwajowej na Psie Pole.

Wariant pierwszy (W1) omija historyczne centrum osiedla. Po przekroczeniu Widawy trasa prowadzi wzdłuż obwodnicy Psiego Pola, czyli ulicą Dywizjonu 303, a następnie ulicą Litewską aż do ulicy Żmudzkiej. Ten wariant, o długości 5,93 kilometra i z 12 przystankami, charakteryzuje się najszybszym dojazdem do centrum i mniejszą liczbą budynków narażonych na hałas. Pętla tramwajowa miałaby powstać na polach między ulicami Żmudzką a Graniczną. Jego wadą jest większa odległość do przystanku dla mieszkańców historycznego centrum Psiego Pola oraz konieczność wycinki zieleni.

Wariant drugi (W2) prowadzi przez centrum Psiego Pola. Trasa przebiegałaby wzdłuż ulicy Bolesława Krzywoustego, przez Rondo Lotników Polskich, a następnie ulicą Kiełczowską aż do wysokości Cmentarza Kiełczowskiego, gdzie mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park & Ride. Ten wariant zapewniłby dostęp do tramwaju większej liczbie mieszkańców, ale wiąże się z przejazdem przez gęsto zabudowaną część osiedla, w tym obszary pod ochroną konserwatorską, co może utrudnić realizację i wywołać protesty.

Oba warianty mają około 6 kilometrów długości i przewidują budowę 12 przystanków. Szacowany koszt inwestycji to 830 milionów złotych, nie licząc wykupu gruntów i zakupu taboru. W kwocie uwzględniono również przebudowę ulicy Wyszyńskiego, która jest niezbędna dla wzmocnienia układu tras w centrum miasta.


Konsultacje trwają do 6 kwietnia


Konsultacje społeczne dotyczące tramwaju na Psie Pole potrwają do 6 kwietnia 2025 roku. Mieszkańcy mogą wyrażać swoje opinie i głosować za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie Wrocław Rozmawia. Do tej pory odbyły się już m.in. wspólny przejazd rowerowy wzdłuż planowanych tras oraz spotkanie w sali PODANO.

Podczas konsultacji można zgłaszać opinie, ale także głosować. Do 16 marca można było zgłaszać się na spotkanie sondażowe, które odbędzie się 22 marca i zgromadzi 55 wybranych osób, zarówno mieszkańców Psiego Pola, jak i innych części Wrocławia.


Źródło zdjęcia: Wrocław.pl


Comments


Ostatnie artykuły

Kategorie

bottom of page