Zmodernizowana bocznica kolejowa PKP Intercity w Szczecinie Zaleskich Łęgach
- Marek Zioła
- 5 kwi
- 2 minut(y) czytania

Modernizacja bocznicy kolejowej w Szczecinie Zaleskich Łęgach, o wartości ponad 106 mln zł brutto, znacząco poprawiła infrastrukturę kolejową w regionie, zwiększając komfort i punktualność podróży pociągami.
Inwestycja ta obejmowała budowę nowoczesnej hali napraw, całorocznej automatycznej myjni oraz stanowiska do przeciwdziałania oblodzeniu pociągów. Dzięki tym zmianom, bocznica jest w stanie obsługiwać większą liczbę pociągów, w tym nowoczesne składy Pendolino i Flirt, co przekłada się na sprawniejsze i bardziej efektywne przygotowanie pociągów do tras po całej Polsce.
Ekologiczna myjnia i system przeciwoblodzeniowy
Nowa, całoroczna myjnia automatyczna o długości 200 metrów, wyposażona w 3 portale samojezdne, umożliwia szybkie i dokładne mycie pociągów. Co ważne, obiekt ten posiada oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej oraz system zbierania deszczówki, co czyni go przyjaznym dla środowiska. Dodatkowo, bocznica zyskała zewnętrzny system zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem, który wykorzystuje podgrzany płyn przeciwoblodzeniowy, chroniący pociągi przed śniegiem i lodem.
Nowoczesna hala przeglądów i rozbudowa infrastruktury torowej
W ramach modernizacji powstała również hala przeglądów i napraw o powierzchni 2000 m², wyposażona w specjalistyczne podnośniki do wymiany wózków. Umożliwia to przeprowadzanie bardziej skomplikowanych napraw na miejscu, bez konieczności przesyłania wagonów do innych lokalizacji. Rozbudowa objęła także infrastrukturę torową, w tym budowę dodatkowych torów, kanału przeglądowego, toru wyciągowego oraz 11 nowych rozjazdów. Stworzono również dodatkowy wyjazd w kierunku stacji Szczecin Główny, co usprawniło funkcjonowanie bocznicy.
Zwiększenie zatrudnienia i dalsze inwestycje PKP Intercity
Modernizacja bocznicy przyczyniła się do zwiększenia zatrudnienia w Szczecinie, tworząc nowe miejsca pracy dla rzemieślników, elektromonterów i innych specjalistów. PKP Intercity kontynuuje inwestycje w infrastrukturę kolejową w całej Polsce, planując kolejne modernizacje w Lublinie, Białymstoku i Warszawie Grochowie. W latach 2025-2030 przewoźnik zamierza przeznaczyć 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych, dostosowując je do obsługi nowoczesnego taboru.
Źródło zdjęcia: PKP Intercity
Comments